«КАЛІПСО»

Завдяки своїй універсальності судно “Каліпсо” прекрасно підходить як для морських прогулянок і риболовлі, так і для забезпечення дайвінгу та водолазних робіт. 
Унікальне поєднання вантажопідйомності, малої опади, непотоплюваності при досить великий автономності робить “Каліпсо” незамінним при забезпеченні експедицій і туристичних походів у важкодоступні райони Північно-західної частини Чорного моря.Еті ж характеристики дозволили цьому судну бути найрезультативнішим при виконанні морського пошуку з системою гідролокатора бокового огляду.

  • Довжина 9,5 метрів
  • Ширина 3,6 метрів
  • Висота борту 1,4 метра

  • Вантажопідйомність 6 тонн
  • Головний двигун VOLVO – PENTA M3 SOLAS
  • Запас ходу 300 миль

Дайвінг-бот «Каліпсо» спочатку вдавав із себе рятувальний мотобот з відомого пасажирського судна «Іван Франко». Куплений організаторами «Одеської Школи водолазів і дайвінгу « Кусто » в 2001 році. Незважаючи на деякі сумніви у використанні великий моторної рятувального човна на 83 місця, як судна-забезпечення дайвінгу і морських експедицій, наступний досвід експлуатації «Каліпсо» повністю підтвердив правильність цього вибору.

Велику роль в придбанні цього човна зіграв керівник Дайвінг-Клубу «Кусто» Владлен Тобак, який уже отримав на той час досвід морських переходів, зокрема організації і проведення унікальної експедиції на шлюпці Ял-6 до острову Тендровскоя коса.

Отриманий експедиційний досвід і бажання продовжити вивчення цього красивого району Північно-західній частині Чорного моря, з бажанням значного підвищення комфорту (в порівнянні з Ял-6), вантажопідйомності і головне безпеки до нового експедиційного судна, визначилися наступні вимоги: 

  • Максимально можлива вантажопідйомність при довжині корпусу до 10 метрів. (З урахуванням обмеженого бюджету на покупку, стоянку, амортизацію була прийнята довжина судна в 10 метрів як максимально-оптимальна;
  • Мореплавність, непотоплюваність з запасом по плавучості;
  • Максимально можлива населеність з наявністю великого вільного простору, яке можна трансформувати під різні завдання;
  • Робоча площа судна повинна мати захисний навіс при трансформації її під ночівлю екіпажу з 12 осіб;
  • Максимально-можлива економічність по витраті палива з запасом ходу не менше 200 миль;
  • Конструкція судна повинна мати мінімально можливу осадку (до 0,7 метрів) для підходу до піщаного берега для навантаження експедиційного устаткування;
  • Гвинт захищений рульової насадкою з розташуванням вище лінії кіля.

Чим більше ми аналізували ці, в чомусь суперечливі вимоги, тим більше розуміли, що подібні конструктивні особливості пред’являються до морських рятувальних шлюпок-мотоботів.

Далі було справою техніки – це знайти НАШУ у всіх сенсах човен, яка надалі перетворилася в відомий багатьом поколінням дайверів і вченим наш легендарний дайвінг-бот «Каліпсо». 

Технічні характеристики, особливості дайвінг-бота «Каліпсо»:

  • Споруда: Голландія 1991 році;
  • Довжина: 9,5 метрів;
  • Ширина: 3,6 метрів;
  • Висота борту: 1,4 метра;
  • Швидкість: 6 вузлів;
  • Вантажопідйомність: 6 тонн ;
  • Двигун: Дизель морської Volvo-Pento 2003 Solas – 31 л.с;
  • Завдяки конструкції з великими обсягами плавучості (з заповненням пінополістиролом), встановленими по всьому внутрішньому периметру корпусу і є його частиною – судно непотоплюваності;
  • Пропульсивную комплекс: Одногвинтові схема з рульовою насадкою;
  • З перетворень на судні виконано:
  • Установка другої, відкритої, палуби з дерев’яних брусів, що значно збільшило населеність і комфорт судна;
  • Установка стаціонарного камбуза та гальюна;
  • Комплектація всім необхідним навігаційним обладнанням і рятувальними засобами відповідно до вимог РСУ;
  • Забезпечення електроенергією здійснюється палубним бензогенераторов 220вольт від: 1,7до 6 квт. в залежності від завдань;
  • Також, для виходу з води дайверів і водолазів, по обох бортах судна встановлені спеціальні трапи, що допускають вихід в ластах;
  • Загальна кількість пасажирів за діючими судновим документам: 12 чол;
  • Установка спеціального обладнання в залежності від завдань виходу: компресор, балони для зберігання стисненого повітря, помпа для грунторазмива, пошукова система – гідролокатор бокового огляду Edge Tech 4125 і інше.

Для такої малої і повного протиріч суденця, вирішені з його допомогою за 20 років експлуатації завдання просто приголомшливі:

  • Проведення за допомогою «Каліпсо» численних експедицій в райони острова Тендрівська коса, Березань, мисів Будаки і Бурнас; 
  • Забезпечення величезної кількості навчально-тренувальних занурень на затоплені об’єкти Одеської затоки;
  • Приголомшлива за завданнями і авантюризму експедиція в район острова Зміїний з метою ідентифікації підводного човна Щ-212 в 2003 році . (Саме завдяки цьому судну нами вперше вивчені торпедні катери «Vidgelia» і «Viforul» в 2004 році (м Чорноморськ)).
  • Технічне забезпечення зйомок на воді у фільмі «Єсенін» 2005 рік;
  • Відкриття і вивчення за допомогою представників НАН України єдиного морського, підводного палеонтологічного музею  в районі мису Б.Фонтан в 2007 році; 
  • Забезпечення пошукових робіт із застосуванням ультразвукового устаткування, в результаті якого було знайдено кілька затоплених об’єктів, з яких найбільш відомий це німецький транспортний літак JU-52   в 2008 році. При наступних виходах на «Каліпсо» вдалося підняти з цього об’єкта найцінніші історичні артефакти і передати їх представникам Міністерства культури України;
  • З 1 червня 2008 року судно «Каліпсо» забезпечувало роботу наукової експедиції «Інституту Біології Південних морів» в районах дельти Дунаю і до територіальних вод Румунії з вирішенням важливих стратегічних завдань України;
  • У 2008-2009 році за допомогою «Каліпсо» та використовуваного з його борту системи бічного огляду і водолазного методу проведені всі відповідні роботи історичне розслідування району загибелі транспорту   «Ungvar» і кораблів супроводу «Vidgelia» і «Viforul» м Чорноморськ;
  • У 2009 році участь судна в рамках спільного проекту «Кінбурн 2009» за вивчення затоплених об’єктів;
  • У 2010-2012 роках «Каліпсо» забезпечувало проведення експедиції – акції пам’яті з покладанням вінків, встановленням меморіальної дошки, в рамках відомого Проекту «Меморіал Зальцбург» .
  • Судно «Каліпсо» постійно використовується ТОВ «Лабораторія підводних технологій» в якості судна-забезпечення водолазних робіт (2015-2017 роках, забезпечення аварійних ремонтів підводних трубопроводів в Одеській затоці);
  • 2016 Робота зі збору біологічного матеріалу з вченими Інституту біології південних морів в районі Північного скидання;
  • 2016 – 2017 року гідроакустичні і водолазне обстеження трубопроводу Північний Одеський; 
  • 2014 – 2020 року судно використовується в якості навчального судна при організації тренувань з курсантами-водолазами ДП «Навчально-курсовий комбінат « Одесбуд »

Величезний практичний експедиційний досвід, отриманий за допомогою дайвінг-бота «Каліпсо» став основою для здійснення проекту з будівництва судна «Auguste Piccard» 

[contact-form-7 id=”447″ title=”форма на главной укр”]